Dagens ämne för rakning är produktplacering. Jag tycker givetvis att produktplacering är helt fantastiskt på alla sätt och vis. Storföretag som pyttsar in en sjuhelvetes massa lax för att Alicia Keys ska åka på just deras BMW-motorcykel i sin dåliga musikvideo som visar på tok för lite hud. Det här är ju iof ett exempel på rätt kass produktplacering. Vem fan tycker att det ser trovärdigt ut när en liten klaviaturnigress blåser runt på motorcykel? Men jag gillar trots allt detta spenderande av pengar. Istället för att skänka ett par paket kex till fattiga barn i afrika sätter man in en årslön på någon tafflig musikvideoregissörs bankgiro för att han ska få en uppenbarelse och bestämma sig för att ha med just deras produkt i sin nästkommande video. Det finns dock ett ultimat fall av perfekt produktplacering.
En maskin vid namn Serie T-800 modell 101 kliver i början av filmen in på en bikerbar och smiskar stjärt innan han knycker sig en motorcykel vid namn Harley Davidsson. Jag pratar givetvis om Terminator II-Judgement Day. Vem fan hade kunnat acceptera filmen om denne muskelmaskin hade snott sig en lite japanesmotorcykel? Det hade ju varit helt overkligt och filmen hade såklart tappat all den respekt den tjänat in under de första sju minuterna.
Likheterna mellan en tvåtusentalets porduktplacering och en från nittiotalet är att företagen hellre spenderar pengar på sitt egna varumärke genom reklam istället för genom välgörenhet. Så slutsatsen man kan dra är fruktansvärt rätt och jävligt enkel.
Fattiga barn förtjänar inte kakor.
Far åt helvete!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar